Table of Contents
ToggleLong, long ago, there lived a very brave and kind king. He wanted to serve his people well. Once a thought came to the mind of the king. He thought he would never fail if he knew three things. Those three things were (1) What is the right time to begin something? (2) Which people should he listen to? (3) What is the most important thing for him to do?
बहुत पहले, वहाँ एक बहुत ही बहादुर और दयालु राजा रहता था। वह अपने लोगों की अच्छी तरह से सेवा करना चाहते थे। एक बार राजा के मन में एक विचार आया। उन्होंने सोचा कि अगर वे तीन चीजें जानते हैं तो वे कभी असफल नहीं होंगे। वे तीन बातें थीं (1) कुछ शुरू करने का सही समय क्या है? (2) उसे किन लोगों की बात सुननी चाहिए? (3) उसके लिए सबसे महत्वपूर्ण काम क्या है?
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
The king therefore, sent messengers throughout his kingdom, promising a large sum of money to anyone who would answer these three questions.
इसलिए राजा ने अपने पूरे राज्य में दूत भेजे और इन तीनों प्रश्नों का उत्तर देने वाले को बड़ी राशि देने का वादा किया।
Many learned men came to the king but all with different answers. In reply to the first question, some said- the king must prepare a timetable and follow it strictly. Others said- it was impossible to decide in advance the right time for doing something. Yet others said that the king needed a council of wise men who would help him act at proper time. Some others said- only magicians could look into the future and tell the right time for an action.
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
राजा के पास कई विद्वान लोग आए लेकिन सभी ने अलग-अलग जवाब दिए। पहले सवाल के जवाब में कुछ लोगों ने कहा-राजा को एक समय सारिणी तैयार करनी चाहिए और उसका सख्ती से पालन करना चाहिए। अन्य लोगों ने कहा-कुछ करने के लिए पहले से सही समय तय करना असंभव था। फिर भी अन्य लोगों ने कहा कि राजा को बुद्धिमान लोगों की एक परिषद की आवश्यकता थी जो उसे उचित समय पर कार्य करने में मदद करे। कुछ अन्य लोगों ने कहा-केवल जादूगर ही भविष्य में देख सकते हैं और कार्रवाई के लिए सही समय बता सकते हैं।
Equally different were the answers to the second question. Some said- the right people for the king to listen to were his advisers. Others said that his soldiers were the most important to him.
दूसरे सवाल के जवाब भी उतने ही अलग थे। कुछ लोगों ने कहा-राजा की बात सुनने के लिए सही लोग उनके सलाहकार थे। अन्य लोगों ने कहा कि उनके सैनिक उनके लिए सबसे महत्वपूर्ण थे।
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
To the third question, some said the most important thing was science, others said it was warfare; still others said it was religious worship.
तीसरे प्रश्न के लिए, कुछ ने कहा कि सबसे महत्वपूर्ण बात विज्ञान है, अन्य ने कहा कि यह युद्ध था; फिर भी अन्य ने कहा कि यह धार्मिक पूजा थी।
The king was not satisfied with any of these answers so he decided to seek the advice of a renowned hermit. The hermit lived in a wood which he never left. He only met common people. So the king put on
simple clothes. He left his horse with his bodyguards and went alone to see the hermit.
राजा इनमें से किसी भी उत्तर से संतुष्ट नहीं थे, इसलिए उन्होंने एक प्रसिद्ध साधु की सलाह लेने का फैसला किया। संन्यासी एक लकड़ी में रहता था जिसे वह कभी नहीं छोड़ता था। वे केवल आम लोगों से मिलते थे। इसलिए राजा ने साधारण कपड़े पहने। उन्होंने अपने घोड़े को अपने अंगरक्षकों के साथ छोड़ दिया और अकेले ही तपस्वी को देखने चले गए।
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
As the king reached the hermit’s hut, he saw the hermit digging the ground in front of his hut. The hermit was old and weak. He breathed heavily as he worked.
जैसे ही राजा तपस्वी की झोपड़ी में पहुँचा, उसने तपस्वी को अपनी झोपड़ी के सामने जमीन खोदते देखा। संन्यासी बूढ़ा और कमजोर था। काम करते-करते उन्होंने गहरी सांस ली।
The king went upto him and said, “Oh! Wise hermit, I have come to seek the answers to three questions: How can I learn to do the right thing at the right time? Who are the most important people for me? And, what affairs need my first attention?” The hermit listened to the king, but said nothing. He went on digging. “You are tired,” said the king. “Let me take the spade and dig for you.”
राजा उसके पास गया और कहा, “ओह! बुद्धिमान संन्यासी, मैं तीन प्रश्नों के उत्तर खोजने आया हूँः मैं सही समय पर सही काम करना कैसे सीख सकता हूँ? मेरे लिए सबसे महत्वपूर्ण लोग कौन हैं? और, किन मामलों पर मुझे सबसे पहले ध्यान देने की आवश्यकता है? साधु ने राजा की बात सुनी, लेकिन कुछ नहीं कहा। वह खुदाई करने चला गया। “आप थक गए हैं”, राजा ने कहा। “मुझे कुदाल लेने दो और तुम्हारे लिए खुदाई करने दो।”
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
“Thanks,” said the hermit. Giving the spade to the king, he sat down on the ground. One hour passed, and another. The sun went down behind the trees. At last the king stuck the spade into the ground and said, “Oh wise man! Please answer my questions. If you can give me none, tell me so and I will return home.”
“धन्यवाद”, साधु ने कहा। राजा को कुदाल देते हुए वह जमीन पर बैठ गया। एक घंटा और दूसरा बीत गया। सूरज पेड़ों के पीछे गिर गया। अंत में राजा ने कुदाल को जमीन में डाल दिया और कहा, “हे बुद्धिमान व्यक्ति! कृपया मेरे प्रश्नों का उत्तर दीजिए। अगर आप मुझे कुछ नहीं दे सकते हैं, तो मुझे बताएं और मैं घर वापस आ जाऊंगा।
“Here comes someone running,” said the hermit. “Let us see who he is.”
“यहाँ कोई दौड़ता हुआ आता है”, साधु ने कहा। “चलो देखते हैं कि वह कौन है।”
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
The king turned round and saw a bearded man running towards them. His hands were pressed against his stomach from which blood was flowing. When he reached the king’s side, the man fainted. There was a large wound in his stomach. The king washed and bandaged it with his handkerchief and re-bandaged it until the bleeding stopped. The man felt better and asked for water.
The king brought fresh water for him. By this time, the sun had set and the air was cool. The king, with the help of the hermit, carried the wounded man into the hut and lay him down on the bed. The king was tired by now. He too lay down on the floor and slept all through the night. When he woke up he saw the bearded man looking at him.
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
राजा ने मुड़कर देखा कि एक दाढ़ी वाला व्यक्ति उनकी ओर भाग रहा है। उसके हाथ उसके पेट में दबाए गए थे जिससे खून बह रहा था। जब वह राजा के पास पहुँचा तो वह आदमी बेहोश हो गया। उसके पेट में एक बड़ा घाव था। राजा ने इसे अपने रूमाल से धोया और पट्टी बंधी और खून बहना बंद होने तक इसे फिर से पट्टी बंधी। आदमी को अच्छा लगा और उसने पानी माँगा।
राजा उसके लिए ताज़ा पानी लाया। इस समय तक सूरज डूब चुका था और हवा ठंडी हो चुकी थी। राजा, संन्यासी की मदद से, घायल व्यक्ति को झोपड़ी में ले गया और उसे बिस्तर पर ले गया। राजा अब तक थक चुके थे। वह भी फर्श पर लेट गया और पूरी रात सोया रहा। जब वह उठा तो उसने देखा कि दाढ़ी वाला आदमी उसे देख रहा था।
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
“Forgive me,” said the bearded man in a weak voice.
“मुझे माफ़ कर दो”, दाढ़ी वाले आदमी ने कमज़ोर आवाज़ में कहा।
“I don’t know you, and have nothing to forgive you for,” said the king. “You don’t know me, but I know you. I am an enemy of yours. You had put my brother to death and seized our property. I knew that you had gone alone to meet the hermit. I had planned to kill you.
But when you did not return, I came out from my hiding place and your bodyguards wounded me. Somehow I escaped and reached you. You dressed my wounds and saved my life. Now, if I live, I will serve you as your most faithful servant. Forgive me!”
राजा ने कहा, “मैं आपको नहीं जानता, और आपके पास आपको माफ करने के लिए कुछ नहीं है।” “तुम मुझे नहीं जानते, लेकिन मैं तुम्हें जानता हूँ। मैं तुम्हारा दुश्मन हूँ। आपने मेरे भाई को मार डाला था और हमारी संपत्ति जब्त कर ली थी। मुझे पता था कि आप उस साधु से मिलने अकेले गए थे। मैंने तुम्हें मारने की योजना बनाई थी।
लेकिन जब तुम नहीं लौटे, तो मैं अपनी छिपने की जगह से बाहर आ गया और तुम्हारे अंगरक्षकों ने मुझे घायल कर दिया। किसी तरह मैं भागकर तुम्हारे पास पहुँचा। आपने मेरे घावों को सजा दिया और मेरी जान बचाई। अब, अगर मैं जीवित हूं, तो मैं आपके सबसे वफादार सेवक के रूप में आपकी सेवा करूंगा। मुझे माफ़ कर दो! “
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
The king was happy to have won over his enemy so easily. The king promised him to give back his property. The bearded man thanked the king and left.
राजा इस बात से खुश था कि उसने अपने दुश्मन को इतनी आसानी से जीत लिया। राजा ने उसे अपनी संपत्ति वापस देने का वादा किया। दाढ़ी वाले आदमी ने राजा को धन्यवाद दिया और चला गया।
Before leaving, the king wanted to meet the hermit. The hermit was sowing seeds in the field. The king said to him, “Please answer my questions.” “Your questions have already been answered,” said the hermit.
जाने से पहले, राजा साधु से मिलना चाहता था। संन्यासी खेत में बीज बो रहा था। राजा ने उससे कहा, “कृपया मेरे प्रश्नों का उत्तर दीजिए।” “आपके प्रश्नों का उत्तर पहले ही दिया जा चुका है”, साधु ने कहा।
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
“Answered? What do you mean?” said the king.
“जवाब दिया? तुम्हारा क्या मतलब है? ” राजा ने कहा।
“Yes, if you had not dugged the field for me you would have gone away. Then that man would have attacked you and you would have wished you had stayed with me. So the most important time was when you were digging the field. And I was the most important man and to do me good was your most important thing. Afterwards, when the man ran to us, the most important time was when you were caring for him. So he was the most important man and what you did for him was your most important thing.
“हाँ, अगर आपने मेरे लिए खेत नहीं खोदा होता तो आप चले जाते। तब उस आदमी ने आप पर हमला किया होगा और आप चाहते होंगे कि आप मेरे साथ रहे। इसलिए सबसे महत्वपूर्ण समय वह था जब आप खेत खोद रहे थे। और मैं सबसे महत्वपूर्ण व्यक्ति था और मेरा भला करना आपकी सबसे महत्वपूर्ण बात थी। बाद में, जब वह आदमी हमारे पास भागा, तो सबसे महत्वपूर्ण समय वह था जब आप उसकी देखभाल कर रहे थे। इसलिए वह सबसे महत्वपूर्ण व्यक्ति थे और आपने उनके लिए जो किया वह आपकी सबसे महत्वपूर्ण बात थी।
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
“Remember, there is only one time that is important and that time is ‘Now’. The most important person, is the person you are with, at a particular moment for no one knows what will happen in the future. The most important thing is to do that person good because we are sent to this world for that only.”
उन्होंने कहा, “याद रखें, केवल एक ही समय महत्वपूर्ण है और वह समय ‘अभी’ है। सबसे महत्वपूर्ण व्यक्ति, वह व्यक्ति है जिसके साथ आप किसी विशेष क्षण में हैं, क्योंकि कोई नहीं जानता कि भविष्य में क्या होगा। सबसे महत्वपूर्ण बात यह है कि उस व्यक्ति का भला किया जाए क्योंकि हमें इसी के लिए इस दुनिया में भेजा गया है।
–Adapted from the story ‘Three Questions’ by Leo Tolstoy
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
Comprehension Questions
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
1. Answer the following questions:
a. What were the king’s three questions?
राजा के तीन सवाल क्या थे?
The kings three questions were:
→ What is the right time to begin something?
→ Which people should he listen to?
→ What is the most important thing for him to do?
राजा के तीन सवाल थेः
→ कुछ शुरू करने का सही समय क्या है?
→ उसे किन लोगों की बात सुननी चाहिए?
→ उसके लिए सबसे महत्वपूर्ण काम क्या है?
b. Why did the king want to know the answers to these questions?
राजा इन प्रश्नों के उत्तर क्यों जानना चाहते थे?
The king thought that he would never fail if he knew the answers of these three questions.
राजा ने सोचा कि अगर वह इन तीन प्रश्नों के उत्तर जानता है तो वह कभी असफल नहीं होगा।
c. Did the wise man win the reward? If not why?
क्या बुद्धिमान व्यक्ति को इनाम मिला? अगर नहीं तो क्यों?
None of the wise men win the reward because the king was not satisfied with any of their answers.
किसी भी बुद्धिमान व्यक्ति को पुरस्कार नहीं मिलता क्योंकि राजा उनके किसी भी उत्तर से संतुष्ट नहीं था।
d. How did the king help the hermit?
राजा ने साधु की मदद कैसे की?
The king took the spade from the tired hermit and started digging the ground.
राजा ने थके हुए संन्यासी से कुदाल ली और जमीन खोदना शुरू कर दिया।
e. Who wounded the bearded man?
दाढ़ी वाले आदमी को किसने घायल किया?
The king’s bodyguards had wounded the bearded man.
राजा के अंगरक्षकों ने दाढ़ी वाले व्यक्ति को घायल कर दिया था।
f. Who was the bearded man? How did the king and the hermit help the wounded man?
दाढ़ी वाला आदमी कौन था? राजा और साधु ने घायल व्यक्ति की मदद कैसे की?
The bearded man was the king’s enemy who had wanted to kill him. The king dressed and re-dressed his wounds, gave him fresh water to drink and with the help of hermit took him inside the hut to take rest.
दाढ़ी वाला आदमी राजा का दुश्मन था जो उसे मारना चाहता था। राजा ने उसके घावों को सजाया और फिर से सजाया, उसे पीने के लिए ताजा पानी दिया और संन्यासी की मदद से उसे आराम करने के लिए झोपड़ी के अंदर ले गया।
g. What did the bearded man promise to do for the king?
दाढ़ी वाले आदमी ने राजा के लिए क्या करने का वादा किया था?
The bearded man promised that if he lived, he would serve the king as his most faithful servant.
दाढ़ी वाले आदमी ने वादा किया कि अगर वह जीवित रहा तो वह अपने सबसे वफादार सेवक के रूप में राजा की सेवा करेगा।
h. Which is the most important time, the most important person and the most important thing to do?
कौन सा सबसे महत्वपूर्ण समय, सबसे महत्वपूर्ण व्यक्ति और सबसे महत्वपूर्ण काम है?
The most important time is ‘Now’, the most important person is the person we are with at a time and the most important thing to do is to do that person good.
सबसे महत्वपूर्ण समय ‘अब’ है, सबसे महत्वपूर्ण व्यक्ति वह व्यक्ति है जिसके साथ हम एक समय में होते हैं और सबसे महत्वपूर्ण बात यह है कि उस व्यक्ति को अच्छा करना है।
2. Who said these lines and to whom:
ये पंक्तियाँ किसने और किससे कहीः
- “Let me take the spade and dig for you”. – The king to the hermit
- “Here comes someone running.” – The hermit to the king
- “Forgive me.” – The bearded man to the king
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
Word Power
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
1. Fill in the blanks with the opposites of the words given in the brackets:
कोष्ठक में दिए गए शब्दों के विपरीत शब्दों के साथ रिक्त स्थान भरें।
- I am not an enemy of yours. (friend)
- The old woman was too weak to walk. (strong)
- He is a very faithful servant of mine. (master)
- I have warned him for the last time. (first)
- You should remember these rules of grammar. (forget)
- They are going to reward him for his bravery. (punish)
2. Instead of saying ‘light of the moon’, we can say ‘moonlight which is a compound word. Give compound words for each of the following:
‘चंद्रमा का प्रकाश’ कहने के बजाय, हम ‘चांदनी’ कह सकते हैं जो एक यौगिक शब्द है। निम्नलिखित में से प्रत्येक के लिए यौगिक शब्द दीजिएः
- The time to go to bed. night
- The shine of the sun. sunshine
- Cloth of the table. table cloth
- Room for a class. classroom
- Work to be done at home. homework
- The pot for flowers. flowerpot
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
English Word | Hindi Pronunciation | Hindi Meaning |
---|---|---|
brave | ब्रेव | साहसी, वीर |
kind | काइंड | दयालु, उदार |
king | किंग | राजा |
serve | सर्व | सेवा करना |
people | पीपल | लोग, जनता |
thought | थॉट | विचार, सोच |
fail | फेल | असफल होना |
three | थ्री | तीन |
right | राइट | सही, ठीक |
time | टाइम | समय, वक्त |
begin | बिगिन | शुरू करना |
listen | लिसन | सुनना, सुनाना |
important | इम्पोर्टेंट | महत्वपूर्ण |
answer | ऐन्सर | जवाब देना |
messengers | मैसेंजर्स | संदेशवाहक |
throughout | थ्रूआउट | पूरे दौरान |
kingdom | किंगडम | राज्य, साम्राज्य |
sum | सम | राशि, जमा हुआ धन |
money | मनी | पैसे |
learn | लर्न | सीखना |
answer | ऐन्सर | जवाब |
king | किंग | राजा |
wood | वुड | लकड़ी |
left | लेफ्ट | छोड़ दिया |
alone | एलोन | अकेले में |
see | सी | देखना |
ground | ग्राउंड | भूमि |
hut | हट | झोपड़ा |
digging | डिगिंग | खोदना |
working | वर्किंग | काम करना |
breathed | ब्रीथ्ड | सांस लेना |
heavily | हेविली | भारी मात्रा में |
worked | वर्क्ड | काम किया |
wise | वाइज़ | बुद्धिमान |
sitting | सिटिंग | बैठा हुआ |
tired | टायर्ड | थका हुआ |
spade | स्पेड | कुदाल |
oh | ओ | हे |
hour | अवर | घंटा |
passed | पास्ड | बीत गया |
another | अनअदर | और एक |
sun | सन | सूर्य |
down | डाउन | नीचे |
trees | ट्रीज | पेड़ |
stuck | स्टक्ड | अटक गया |
man | मैन | आदमी |
fainted | फेन्टेड | बेहोश हो गया |
pressed | प्रेस्ड | दबाया |
blood | ब्लड | खून |
flowing | फ्लोइंग | बह रहा है |
reached | रीच्ड | पहुँचा |
side | साइड | तरफ़ |
washed | वॉश्ड | धोया |
bandaged | बैंडेज्ड | पट्टी बांधी |
stopped | स्टॉप्ड | रुक गया |
better | बेटर | बेहतर |
water | वॉटर | पानी |
fresh | फ्रेश | ताजा |
time | टाइम | समय |
cool | कूल | शीतल |
help | हेल्प | सहायता |
carried | कैरीड | ले जाया |
wounded | वाउंडेड | घायल |
lying | लाइयंग | लेटा हुआ |
floor | फ्लोर | फर्श |
slept | स्लेप्ट | सो गया |
woke | वोक | जागा |
saw | सॉ | देखा |
looking | लुकिंग | देख रहा था |
forgive | फर्गिव | माफ़ करना |
weak | वीक | कमजोर |
nothing | नोथिंग | कुछ नहीं |
planning | प्लानिंग | योजना बना रहा था |
hiding | हाइडिंग | छुपाव |
escaped | एस्केप्ड | बच निकला |
property | प्रॉपर्टी | संपत्ति |
dressed | ड्रेस्ड | सजाया |
life | लाइफ | जीवन |
live | लिव | जीना |
promised | प्रॉमिस्ड | वादा किया |
thanked | थैंक्ड | धन्यवाद दिया |
leaving | लीविंग | छोड़ना |
meeting | मीटिंग | मिलना |
sowing | सोइंग | बोया गया |
seeds | सीड्स | बीज |
field | फील्ड | खेत |
answered | ऐन्सवर्ड | जवाब दिया |
digging | डिगिंग | खोदना |
attacking | अटैकिंग | हमला करना |
wishing | विशिंग | इच्छा की |
caring | केयरिंग | देखभाल |
sent | सेंट | भेजा गया |
world | वर्ल्ड | दुनिया |
Language Practice
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
1. Combine each pair of sentences, using ‘ing’ phrase. One has been done for you:
‘ing’ वाक्यांश का उपयोग करके वाक्यों की प्रत्येक जोड़ी को मिलाएं। एक आपके लिए किया गया हैः
Example – The girls saw the teacher.
They stopped talking.
Seeing the teacher, the girls stopped talking
- Shravana carried his blind parents.
He went from place to place.
Carrying his blind parents. Shravana went from place to place. - She sought permission from her mother.
She went to the party.
Seeking permission from her mother, she went to the party. - The robbers saw the policeman.
They ran away.
Seeing the policeman, the robbers ran away. - Sheena concentrated on the target.
She shot the arrow.
Concentrating on the target. Sheena shot the arrow. - The teacher looked at the painting.
The teacher praised it.
Looking at the painting, the teacher praised it.
2. Write the questions to which the words underlined are the answers:
उन प्रश्नों को लिखें जिनके उत्तर रेखांकित किए गए शब्द हैंः
- Indu reached home at 4:00 p.m..
When did Indu reach home? - He became successful by working hard
How did he become successful? - They want to sell their old car.
What do they want to sell? - Meetu’s parents are going to the museum.
Where are Meetu’s parents going?
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
Activity
**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****
To forgive others, you should have some qualities. Put a tick (✓) against those that would let you forgive. Put a cross (✗) against those that would not let you forgive:
- anger (✗)
- sympathy (✓)
- compassion (✓)
- selfishness (✗)
- kindness (✓)
- consideration (✓)
- trust (✓)
- love (✓)