Chapter 4

A Visit To Cambridge

UP Board Solution, UP Board Solution Class 8, UP Board Solution Class 8 English, UP Board Solution Class 8 English Rainbow Chapter 4

This is the story of a meeting between two extraordinary people, both of them ‘differently abled’. Stephen Hawking, an astrophysicist who suffers from a form of paralysis that confines him to a wheelchair, and allows him to ‘speak’ only by punching buttons on a computer. Firdaus Kanga a writer and journalist who lives and works in Mumbai. Kanga was born with ‘brittle bones’ and like Hawking, moves around in wheelchair.

यह दो असाधारण लोगों के बीच एक मुलाकात की कहानी है, दोनों ‘अलग-अलग रूप से सक्षम’ हैं। स्टीफन हॉकिंग, एक खगोल भौतिकीविद, जो पक्षाघात के एक रूप से पीड़ित है जो उसे व्हीलचेयर तक सीमित रखता है, और उसे केवल कंप्यूटर पर बटन दबाकर ‘बोलने’ की अनुमति देता है। फिरदौस कंगा एक लेखक और पत्रकार हैं जो मुंबई में रहते हैं और काम करते हैं। कंगा ‘भंगुर हड्डियों’ के साथ पैदा हुए थे और हॉकिंग की तरह व्हीलचेयर पर घूमते हैं।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

Cambridge was my metaphor for England, and it was strange that when I left it had become altogether something else, because I had met Stephen Hawking there.

कैम्ब्रिज इंग्लैंड के लिए मेरा रूपक था, और यह अजीब था कि जब मैंने छोड़ा तो यह पूरी तरह से कुछ और बन गया था, क्योंकि मैं वहां स्टीफन हॉकिंग से मिला था।

It was on a walking tour through Cambridge that the guide mentioned Stephen Hawking, “poor man, who is quite disabled now, though he is a worthy successor to Issac Newton, whose Chair he has at the university.”

कैम्ब्रिज के माध्यम से पैदल यात्रा पर ही गाइड ने स्टीफन हॉकिंग का उल्लेख किया, “गरीब आदमी, जो अब काफी विकलांग है, हालांकि वह आइज़ैक न्यूटन के योग्य उत्तराधिकारी हैं, जिनकी कुर्सी उनके पास विश्वविद्यालय में है।”

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

UP Board Solution, UP Board Solution Class 8, UP Board Solution Class 8 English, UP Board Solution Class 8 English Rainbow Chapter 4

And I started, because I had quite forgotten that this most brilliant and completely paralysed astrophysicist, the author of A Brief History of Time, one of the biggest best sellers ever, lived here.

और मैंने शुरू किया, क्योंकि मैं काफी भूल गया था कि यह सबसे प्रतिभाशाली और पूरी तरह से लकवाग्रस्त खगोल भौतिकीविद, ए ब्रीफ हिस्ट्री ऑफ टाइम के लेखक, जो अब तक के सबसे बड़े बेस्ट सेलर में से एक थे, यहां रहते थे।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

When the walking tour was done, I rushed to a phone booth and, almost tearing the cord so it could reach me outside, phoned Stephen Hawking’s house. There was his assistant on the line and I told him I had come in a wheelchair from India (perhaps he thought I had propelled myself all the way) to write about my travels in Britain. I had to see Professor Hawking- even ten minutes would do, “Half an hour,” he said. “From three-thirty to four.”

जब पैदल यात्रा पूरी हो गई, तो मैं एक फोन बूथ पर गया और लगभग रस्सी को फाड़ते हुए स्टीफन हॉकिंग के घर पर फोन किया ताकि वह मेरे पास बाहर पहुंच सके। लाइन में उनका सहायक था और मैंने उन्हें बताया कि मैं ब्रिटेन में अपनी यात्राओं के बारे में लिखने के लिए भारत से व्हीलचेयर पर आया था (शायद उन्हें लगा कि मैंने खुद को आगे बढ़ाया है)। मुझे प्रोफेसर हॉकिंग से मिलना था-यहां तक कि दस मिनट भी लग जाते, “आधा घंटा”, उन्होंने कहा। “साढ़े तीन से चार तक।”

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

And suddenly I felt weak all over. Growing up disabled, you get fed up with people asking you to be brave, as if you have a courage account on which you are too lazy to draw a cheque. The only thing that makes you stronger is seeing somebody like you, achieving something huge. Then you know how much is possible and you reach out further than you ever thought you could.
“I haven’t been brave,” said his disembodied computer- voice, the next afternoon. “I’ve had no choice.”

और अचानक मुझे कमजोरी महसूस होने लगी। विकलांग होते हुए, आप उन लोगों से तंग आ जाते हैं जो आपको बहादुर बनने के लिए कहते हैं, जैसे कि आपके पास एक साहस खाता है जिस पर आप चेक निकालने के लिए बहुत आलसी हैं। केवल एक चीज जो आपको मजबूत बनाती है, वह है आपके जैसे किसी व्यक्ति को देखना, कुछ बड़ा हासिल करना। तब आप जानते हैं कि कितना संभव है और आप जितना आपने कभी सोचा था उससे कहीं अधिक आगे पहुंच सकते हैं।
“मेरी हिम्मत नहीं हुई है”, अगली दोपहर उसके कंप्यूटर की आवाज़ ने कहा। “मेरे पास कोई विकल्प नहीं था।”

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

Surely, I wanted to say, living creatively with the reality of his disintegrating body was a choice? But I kept quite, because I felt guilty everytime I spoke to him, forcing him to respond. There he was, tapping at the little switch in his hand, trying to find the words on his computer with the only bit of movement left to him, his long, pale fingers. Every so often, his eyes would shut in frustrated exhaustion. And sitting opposite him I could feel his anguish, the mind buoyant with thoughts that came out in frozen phrases and sentences stiff as corpses

निश्चित रूप से, मैं यह कहना चाहता था कि उसके विघटित शरीर की वास्तविकता के साथ रचनात्मक रूप से जीना एक विकल्प था? लेकिन मैं शांत रहा, क्योंकि जब भी मैंने उससे बात की तो मुझे दोषी महसूस हुआ, जिससे उसे जवाब देने के लिए मजबूर होना पड़ा। वहां वह अपने हाथ में छोटे से स्विच को टैप कर रहा था, अपने कंप्यूटर पर शब्दों को ढूंढने की कोशिश कर रहा था, केवल उसकी लंबी, पीली उंगलियों में ही थोड़ी सी हलचल बची थी। बीच-बीच में, उसकी आँखें हताशा भरी थकावट से बंद हो जाती थीं। और उसके सामने बैठकर मैं उसकी पीड़ा महसूस कर सकता था, मन उन विचारों से प्रफुल्लित था जो जमे हुए वाक्यांशों और लाशों की तरह कठोर वाक्यों में सामने आ रहे थे।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

“A lot of people seem to think that disabled people are chronically unhappy,” I said. “I know that’s not true myself. Are you often
laughing inside?”
About three minutes later, he responded, “I find it amusing when people patronise me.”

“ऐसा लगता है कि बहुत से लोग सोचते हैं कि विकलांग लोग लंबे समय से दुखी हैं”, मैंने कहा। “मुझे पता है कि यह सच नहीं है। क्या आप अक्सर अंदर से हंसते हैं?
लगभग तीन मिनट बाद, उन्होंने जवाब दिया, “जब लोग मुझे संरक्षण देते हैं तो मुझे यह मज़ेदार लगता है।”

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

“And do you find it annoying when someone like me comes and disturbs you in your work?”
The answer flashed. “Yes.” Then he smiled his one-way smile and I knew, without being sentimental or silly, that I was looking at one of the most beautiful men in the world.
“और क्या आपको यह परेशान करने वाला लगता है जब मेरे जैसा कोई व्यक्ति आता है और आपको आपके काम में परेशान करता है?
जवाब चमक रहा था। “हाँ”। फिर वह अपनी एकतरफा मुस्कान से मुस्कुराए और मुझे एहसास हुआ कि मैं दुनिया के सबसे खूबसूरत पुरुषों में से एक को देख रहा था।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

A first glimpse of him is shocking, because he is like a still photograph- as if all those pictures of him in magazines and newspapers have turned three dimensional.

उनकी पहली झलक चौंकाने वाली है, क्योंकि वह एक स्थिर तस्वीर की तरह हैं-जैसे कि पत्रिकाओं और समाचार पत्रों में उनकी सभी तस्वीरें त्रि-आयामी हो गई हैं।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

Then you see the head twisted sideways into a slump, the torso shrunk inside the pale blue shirt, the wasted legs; you look at his eyes which can speak, still, and they are saying something huge and urgent- it is hard to tell what. But you are shaken because you have seen something you never thought could be seen.

फिर आप देखते हैं कि सिर एक तरफ मुड़ गया है, धड़ पीली नीली कमीज के अंदर सिकुड़ गया है, बेकार पैर; आप उसकी आँखों को देखते हैं जो बोल सकती हैं, स्थिर, और वे कुछ बहुत बड़ा और जरूरी कह रहे हैं-यह कहना मुश्किल है कि क्या। लेकिन आप हिल जाते हैं क्योंकि आपने कुछ ऐसा देखा है जो आपने कभी नहीं सोचा था कि देखा जा सकता है।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

“What do you think is the best thing about being disabled?” I had asked him earlier.
“I don’t think there is anything good about being disabled.”
“I think,” I said, “you do discover how much kindness there is in the
world.”

“विकलांग होने के बारे में आपको क्या सबसे अच्छी बात लगती है?” मैंने उससे पहले भी पूछा था।
“मुझे नहीं लगता कि विकलांग होने में कुछ भी अच्छा है।”
“मुझे लगता है”, मैंने कहा, “आपको पता चल जाएगा कि दुनिया में कितनी दया है।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

“Yes,” he said; it was a disadvantage of his voice synthesiser that it could convey no inflection, no shades or tone. And I could not tell how enthusiastically he agreed with me.

“हाँ”, उन्होंने कहा; यह उनके स्वर संश्लेषक का एक नुकसान था कि यह कोई परिवर्तन, कोई रंग या स्वर व्यक्त नहीं कर सकता था। और मैं यह नहीं बता सका कि वह कितने उत्साह से मेरे साथ सहमत हुए।

Every time I shifted in my chair or turned my wrist to watch the time I wanted to make every one of our thirty minutes count—I felt a huge relief and exhilaration in the possibilities of my body. How little it mattered then that I would never walk, or even stand.

हर बार जब मैं अपनी कुर्सी पर बैठता या अपनी कलाई घुमाकर उस समय को देखता जो मैं अपने तीस मिनटों में से हर एक को गिनना चाहता था-मुझे अपने शरीर की संभावनाओं में एक बड़ी राहत और उत्साह महसूस होता था। यह कितना कम मायने रखता था कि मैं कभी नहीं चलूंगा, या खड़ा भी नहीं होऊंगा।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

I told him how he had been an inspiration beyond cliche for me, and, surely, for others—did that thought help him?

मैंने उन्हें बताया कि कैसे वह मेरे लिए एक प्रेरणा थे, और निश्चित रूप से, दूसरों के लिए-क्या इस विचार ने उनकी मदद की?

“No”, he said; and I thought how foolish I was to ask. When your body is a claustrophobic room and the walls are growing narrower day by day, it doesn’t do much good to know that there are people outside smiling with admiration to see you breathing still.

“नहीं”, उसने कहा; और मैंने सोचा कि यह पूछना कितना मूर्खतापूर्ण है। जब आपका शरीर एक क्लॉस्ट्रोफोबिक कमरा है और दीवारें दिन-ब-दिन संकीर्ण होती जा रही हैं, तो यह जानना बहुत अच्छा नहीं है कि बाहर ऐसे लोग हैं जो आपको सांस लेते हुए देखने के लिए प्रशंसा के साथ मुस्कुराते हैं।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

“Is there any advice you can give disabled people, something that might help make life better?”
“They should concentrate on what they are good at.”
The half hour was up. “I think I’ve annoyed you enough,” I said, grinning. “Thank you for ……….”
I touched his shoulder and wheeled out into the summer evening.

“क्या कोई सलाह है जो आप विकलांग लोगों को दे सकते हैं, कुछ ऐसा जो जीवन को बेहतर बनाने में मदद कर सकता है?”
“उन्हें इस बात पर ध्यान केंद्रित करना चाहिए कि वे किसमें अच्छे हैं।”
आधा घंटा हो चुका था। “मुझे लगता है कि मैंने आपको काफी नाराज कर दिया है”, मैंने मुस्कुराते हुए कहा। “इसके लिए धन्यवाद……………
मैंने उसके कंधे को छुआ और गर्मियों की शाम को बाहर निकल गया।

Firdaus Kanga
(From Heaven On wheels )

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

English WordEnglish Pronunciation in HindiHindi Meaning
meetingमीटिंगमुलाकात
extraordinaryएक्स्ट्राआर्डिनरीअसाधारण
peopleपीपललोग
differentlyडिफरेंटलीअलग-अलग रूप से
abledएबल्डसक्षम
astrophysicistऐस्ट्रोफाइजिसिस्टखगोल भौतिकशास्त्री
paralysisपैरालिसिसपक्षाघात
wheelchairव्हीलचेयरव्हीलचेयर
computerकंप्यूटरकंप्यूटर
writerराइटरलेखक
journalistजर्नलिस्टपत्रकार
Mumbaiमुंबईमुंबई
brittleब्रिटलभंगुर
bonesबोन्सहड्डियाँ
Cambridgeकेम्ब्रिजकैम्ब्रिज
metaphorमेटाफ़ॉररूपक
Englandइंग्लैंडइंग्लैंड
strangeस्ट्रेंजअजीब
forgottenफॉर्गोटनभूला हुआ
brilliantब्रिलियंटशानदार
completelyकॉम्प्लीट्लीपूरी तरह से
paralysedपैरालाइज़्डपक्षाघातित
bestsellingबेस्टसेलिंगचर्चित सबसे ज्यादा बिकने वाली
frustratedफ्रस्ट्रेटेडपरेशान
exhaustingएक्सॉस्टिंगथकाऊ
unhappyअनहैप्पीदुखी
annoyingएनॉइंगचिढ़ाना
sentimentalसेंटिमेंटलभावनात्मक
shockingशॉकिंगचौंकानेवाला
photographफोटोग्राफफोटोग्राफ
dimensionalडाइमेंशनलआयामवादी
twistedट्विस्टेडघुमा हुआ
shrunkश्रंकसिकुड़ गया
wastedवेस्टेडबर्बाद
disadvantageडिसेड्वांटेजहानि
inflectionइंफ्लेक्शनतरंग
relievedरिलीव्डराहत
exhilarationएक्सिलेरेशनउत्साह
possibilitiesपॉसिबिलिटीज़संभावनाएँ
inspirationइंस्पायरेशनप्रेरणा
admirationएड्मायरेशनप्रशंसा
breathingब्रीथिंगसाँस लेना
claustrophobicक्लॉस्ट्रोफोबिकअंधारा
wallsवॉल्सदीवारें
narrowerनैरोवरसंकुचित
annoyएनॉयपरेशान करना
concentrateकॉन्सेंट्रेटध्यान देना
wheeledव्हील्डपहियों वाला
summerसमरगर्मी का मौसम
eveningइवनिंगशाम

Comprehension Questions

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

1. Answer the following questions:

(a) Name the book written by Stephen Hawking.

स्टीफन हॉकिंग द्वारा लिखित पुस्तक का नाम बताइये।

Stephen Hawking has written the famous book – ‘A Brief History of Time’.
स्टीफन हॉकिंग ने प्रसिद्ध पुस्तक – ‘अ ब्रीफ हिस्ट्री ऑफ टाइम’ लिखी है।

(b) What makes the “differently abled” people stronger, according to the author ?

लेखक के अनुसार, “अलग तरह से सक्षम” लोगों को क्या मजबूत बनाता है?

According to author, the thing that makes “differently abled” people stronger is seeing somebody like them, achieving something huge.
लेखक के अनुसार, जो चीज़ “दिव्यांग” लोगों को मजबूत बनाती है, वह है अपने जैसे किसी व्यक्ति को कुछ बड़ा हासिल करते हुए देखना।

(c) What is the scientist’s message for the disabled ?

विकलांगों के लिए वैज्ञानिक का संदेश क्या है?

The scientist gave a massage to the disabled that they should concentrate on what they are good at.
वैज्ञानिक ने दिव्यांगों को सलाह दी कि वे जिस काम में अच्छे हैं उस पर ध्यान दें

(d) The writer expresses his great gratitude to Stephen Hawking. What is the gratitude for ?

लेखक स्टीफ़न हॉकिंग के प्रति बहुत आभार व्यक्त करता है। कृतज्ञता किसलिए है?

The writer expressed his great gratitude to Stephen Hawking for giving him time from his busy routine and giving the author inspiration to help make his life better.
लेखक ने स्टीफन हॉकिंग को अपनी व्यस्त दिनचर्या से समय देने और लेखक को उनके जीवन को बेहतर बनाने में मदद करने की प्रेरणा देने के लिए बहुत आभार व्यक्त किया।

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

Word Power

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

1. Choose the words from the box which can be substituted for the given sentences :

बॉक्स से वे शब्द चुनें जिन्हें दिए गए वाक्यों के स्थान पर प्रतिस्थापित किया जा सके:

(deaf, illiterate, blind, dumb, lame) (बहरा, अनपढ़, अंधा, गूंगा, लंगड़ा)

  1. One who cannot see blind
  2. One who cannot hear deaf
  3. One who cannot speak dumb
  4. One who cannot walk lame
  5. One who cannot read or write illiterate

2. Look at the following words:

Walk Stick

Can you create a meaningful phrase using both these words?
(It is simple. Add -ing to the verb and use it before the noun. Put an article at the beginning.)
..a walking stick
Now make six such phrases using the words given below:

क्या आप इन दोनों शब्दों का उपयोग करके एक सार्थक वाक्यांश बना सकते हैं?
(यह सरल है। क्रिया में -ing जोड़ें और संज्ञा से पहले इसका प्रयोग करें। शुरुआत में एक लेख लगाएं।)
..एक चलने वाली छड़ी
अब नीचे दिए गए शब्दों का प्रयोग करके ऐसे छह वाक्यांश बनाएं:

  1. read/session
  2. smile/face
  3. revolve/chair
  4. walk/tour
  5. dance/doll
  6. win/chance

Answer:

  1.  a reading session
  2. a smile face
  3. a revolve chair
  4. a walking tour
  5.  a dancing dol
  6. a winning chance.

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

Language Practice

**** UP Board Solution Class 8 English Rainbow ****

1. Use neither……nor to join the pairs of sentences given below. One has been done for you:

नीचे दिए गए वाक्यों के जोड़े को जोड़ने के लिए neither……nor का प्रयोग करें। एक आपके लिए किया गया है:

  • I don’t eat candy. I don’t eat cake.
    Neither do I eat candy nor cake.
  • I don’t like John. I don’t like Peter.
    Neither do I like John nor Peter
  • He did not come. He did not call.
    Neither did he come nor call.
  • He does not drink. He does not smoke.
    Neither does he drink nor smoke..
  • She did not like Rome. She did not like Paris.
    Neither did she like Rome nor Paris.

2. Use all or both in the blanks. Tell your partner why you chose one or the other.

रिक्त स्थान में सभी या दोनों का प्रयोग करें। अपने साथी को बताएं कि आपने इनमें से किसी एक को क्यों चुना।

  • He has two brothers. Both are lawyers.
  • More than ten persons called. All of them wanted to see you.
  • They all cheered the team.
  • Both her parents are teachers.
  • How much have you got? Give me all of it.

3. Use of lets and let’s:

lets और let’s का उपयोग:

Lets – without an apostrophe, is the singular form of the verb lets, meaning ‘to allow or permit’.
Example- She lets the dog out every morning.
Let’s – with an apostrophe, is a short form (contraction) of ‘let us’, which is used for suggestion or request. It is similar to the meaning of ‘we should’. Example-Let us learn more.
Now complete the following sentences using lets or let’s :

Lets – बिना एपॉस्ट्रॉफ़ी के, क्रिया लेट्स का एकवचन रूप है, जिसका अर्थ है ‘आज्ञा देना या अनुमति देना‘। उदाहरण- वह हर सुबह कुत्ते को बाहर छोड़ देती है।
Let’s – एपॉस्ट्रॉफ़ी के साथ, ‘आइए हमें’ का संक्षिप्त रूप (संकुचन) है, जिसका उपयोग सुझाव या अनुरोध के लिए किया जाता है। यह ‘we should’ के अर्थ के समान है। उदाहरण- आइए और जानें।
अब निम्नलिखित वाक्यों को Lets या Let’s का उपयोग करके पूरा करें:

  1. His mother lets him watch T.V. till midnight.
  2. Let’s hope for the best.
  3. Let’s see what is on the menu.
  4. The teacher lets, the children play.
  5. He lets his dog to go out.
  6. Let’s go fishing.
Scroll to Top