Table of Contents
ToggleBefore you read
Here are some pictorial glimpses of the history of our country from 1757 to 1857. These pictures and ‘speech bubbles’ will help clarify your understanding of the conditions that led to the event known as the First War of Independence in 1857.
पढ़ने से पहले
यहां हमारी देश की 1757 से 1857 तक की इतिहास की कुछ चित्रात्मक झलकियाँ दी गई हैं। ये चित्र और ‘स्पीच बबल्स’ (बोलने वाले बुलबुले) आपको यह समझने में मदद करेंगे कि किन परिस्थितियों ने 1857 में हुए स्वतंत्रता संग्राम को जन्म दिया, जिसे “प्रथम स्वतंत्रता संग्राम” के नाम से जाना जाता है।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation | Hindi Meaning |
---|---|---|
Glimpses | ग्लिम्प्सेस | झलकियाँ |
Pictorial | पिक्टोरियल | चित्रात्मक |
History | हिस्ट्री | इतिहास |
Conditions | कंडीशन्स | परिस्थितियाँ |
Clarify | क्लैरिफ़ाई | स्पष्ट करना |
Independence | इंडिपेंडेंस | स्वतंत्रता |
Event | इवेंट | घटना |
Speech Bubbles | स्पीच बबल्स | बोलने वाले बुलबुले |
1. The Martyrs
शहीद
Oh my countrymen!
Let your eyes fill with tears, as you recall the sacrifices of India’s martyrs.
ऐ मेरे वतन के लोगों
ज़रा आंख में भर लो पानी, जो शहीद हुए हैं उनकी ज़रा याद करो क़र्बानी
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation | Hindi Meaning |
---|---|---|
Martyrs | मार्टियर्स | शहीद |
Countrymen | कंट्रीमेन | देशवासी |
Sacrifices | सैक्रिफ़ाइसेस | बलिदान |
Recall | रिकॉल | याद करना |
2. The Company’s conquests (1757-1849)
कंपनी की विजय (1757-1849)
With its superior weapons, the British East India Company was extending its power in 18th century India.
अपने बेहतरीन हथियारों के साथ, ब्रिटिश ईस्ट इंडिया कंपनी 18वीं सदी के भारत में अपनी शक्ति बढ़ा रही थी।
Indian princes were short-sighted.
भारतीय राजकुमार दूरदर्शी (आने वाले कल के बारे में सोच) नहीं थे।
That upstart Rajah Bah! Call the English merchants. They will help me to defeat him.
नये उभरते राजा बाह! अंग्रेज व्यापारियों को बुलाओ। वे मुझे उसे हराने में मदद करेंगे।
The people had no peace due to such constant fights.
लोगों को इन निरंतर लड़ाइयों के कारण शांति नहीं मिलती थी।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
The rivalries helped the East India Company and it could easily subdue Indian princes one by one.
इन प्रतिद्वंद्विताओं ने ईस्ट इंडिया कंपनी की मदद की, और वह आसानी से एक-एक कर भारतीय राजकुमारों को वश में कर सकती थी।
A far-seeing ruler like the brave Tipu of Mysore fought the British till he died fighting!
दूर तक सोच रखने वाला शासक जैसे मैसूर का वीर टीपू ने अंग्रेजों से तब तक लड़ाई लड़ी जब तक वह लड़ते-लड़ते मारा नहीं गया!
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
How did Indians react to these conquests?
भारतीयों ने इन विजयों पर कैसे प्रतिक्रिया दी?
Thank God, there is peace in the country now! No more wars and no looting by thugs!
भगवान का शुक्र है, अब देश में शांति है! अब कोई युद्ध और ठगों द्वारा कोई लूटपाट नहीं होगी!
It is God who sent the British!
यह भगवान ही हैं जिन्होंने अंग्रेजों को भेजा!
Our destiny is linked with them!
हमारी किस्मत उनसे जुड़ी है!
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
The white man has killed or dethroned our kings.
गोरे आदमीयों ने हमारे राजा को मार दिया या सिंहासन से हटा दिया।
Some kings were not good, but after all, they were of this land.
कुछ राजा अच्छे नहीं थे, लेकिन आखिरकार, वे इसी धरती के थे।
Now we have become slaves of foreigners.
अब हम विदेशियों के गुलाम बन गए हैं।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Conquests | कॉन्क्वेस्ट्स | विजय |
Superior | सुपीरियर | श्रेष्ठ |
Weapons | वेपन्स | हथियार |
Extending | एक्सटेंडिंग | विस्तार कर रही थी |
Short-sighted | शॉर्ट साइटेड | दूरदर्शी नहीं |
Upstart | अपस्टार्ट | नवोदित |
Rivalries | रायवल्रीज | प्रतिद्वंद्विता |
Subdue | सब्ड्यू | वश में करना |
Far-seeing | फ़ार-सीइंग | दूरदर्शी |
React | रिऐक्ट | प्रतिक्रिया देना |
Dethroned | डीथ्रोनड | सिंहासन से हटाना |
Foreigners | फ़ॉरेनर्स | विदेशी |
3. British Rule (1765-1836)
ब्रिटिश शासन (1765-1836)
Religious leaders preached ideas like untouchability and child marriage.
धार्मिक नेताओं ने छुआछुत और बाल विवाह जैसी बातों का प्रचार किया।
Anyone who crosses the seas loses his religion.
जो कोई भी इस हद को पार करता है, वह अपना धर्म खो देगा।
All the misery in the world is due to women.
दुनिया की सारी फसाद की जड़ औरतें हैं।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
The truth was that Indians had lost self-respect. The British scorned them.
सच्चाई यह थी कि भारतीयों ने अपने आत्म-सम्मान को खो दिया था। ब्रिटिश उन्हें गिरी हुई नजर से देखते थे।
The natives are unworthy of trust, incapable of honesty–
यहाँ के स्थानीय लोग भरोसे के लायक नहीं हैं, वे ईमानदारी के काबिल नहीं हैं–
True, your honour, but I am honest.
हुजूर, आपने सच कहा, लेकिन मैं ईमानदार हूं।
Being merchants, the British wanted quick profits, their heavy taxes forced farmers to abandon their fields.
व्यापारी होने के नाते, ब्रिटिशों को जल्दी मुनाफा चाहिए था, उनके भारी करों ने किसानों को अपने खेत छोड़ने पर मजबूर कर दिया।
But your men are taking all my crop!
लेकिन आपके आदमी मेरी सारी फसल ले रहे हैं!
You are still in arrears. If you don’t pay next week. I will send you to jail.
तुम पर अभी भी बकाया है। अगर अगले हफ्ते तक नहीं चुकाया, तो मैं तुम्हें जेल भेज दूंगा।
Inevitably famines followed. Between 1822 and 1836 fifteen lakh Indians died of starvation.
एक के बाद एक अकाल की स्थिति उत्पन्न होती गई। 1822 से 1836 के बीच पंद्रह लाख भारतीय भूखे मर गए।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Still, the British invented other methods which gave them more profits.
फिर भी, ब्रिटिशों ने और नये तरीकों का आविष्कार किया जिससे उन्हें और ज्यादा मुनाफा हो सके।
The goods manufactured in England should not have any import duty when brought into India.
इंग्लैंड में बनी वस्तुओं को भारत लाने पर कोई आयात कर नहीं होना चाहिए।
A good idea
बहुत अच्छा
The East India Company’s laws began to cripple Indian industries.
ईस्ट इंडिया कंपनी के कानूनों ने भारतीय उद्योगों को बर्बाद करना शुरू कर दिया।
The British policies ruined the expert artisans and their business.
ब्रिटिश नीतियों ने कुशल कारीगरों और उनके व्यवसायों को बर्बाद कर दिया।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Preached | प्रीच्ड | प्रचार किया |
Untouchability | अनटचेबिलिटी | अस्पृश्यता |
Self-respect | सेल्फ-रिस्पेक्ट | आत्म-सम्मान |
Scorned | स्कॉर्न्ड | तिरस्कार किया |
Unworthy | अनवर्दी | अयोग्य |
Incapable | इनकैपेबल | अक्षम |
Honesty | ऑनिस्टी | ईमानदारी |
Profits | प्रॉफ़िट्स | मुनाफा |
Taxes | टैक्सेस | कर |
Abandon | अबैंडन | छोड़ना |
Arrears | अरीअर्स | बकाया |
Invented | इन्वेंटेड | आविष्कार किया |
Import Duty | इम्पोर्ट ड्यूटी | आयात शुल्क |
Cripple | क्रिपल | बर्बाद करना |
Famines | फैमिन्स | अकाल |
Starvation | स्टारवेशन | भूख से मरना |
Artisans | आर्टिज़न्स | कारीगर |
4. Ram Mohan Roy (1772-1833)
राजा राम मोहन राय (1772-1833)
Ram Mohan Roy, a learned man from Bengal, understood what was wrong with the country.
बंगाल के एक विद्वान राम मोहन राय को समझ आ गया कि देश के साथ क्या गलत हो रहा है।
Let us not despise ourselves, our ancient culture is great. And we are capable of greater achievements.
हमें खुद से नफ़रत नहीं करनी, हमारी प्राचीन संस्कृति महान है। और हम महान लक्ष्य प्राप्त करने में सक्षम हैं।
We must first reform our society. Superstitions have been ruining us.
हमें सबसे पहले अपने समाज में सुधार करना होगा। अंधविश्वास हमें बर्बाद कर रहे हैं।
He told his wife Uma–
उसने अपनी पत्नी उमा से कहा–
Cows are of different colours, but the colour of their milk is the same. Different teachers have different opinions but the essence of every religion is the same.
गायों का रंग अलग-अलग होता है, लेकिन उसके दूध का रंग एक ही होता है। अलग-अलग शिक्षकों की अलग-अलग राय हो सकती है, लेकिन हर धर्म का सार एक ही है।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
He was attracted by science and modern knowledge.
वह विज्ञान और आधुनिक ज्ञान से प्रभावित थे।
Knowledge should be practical and scientific.
ज्ञान को व्यावहारिक और वैज्ञानिक होना चाहिए।
He started newspapers but the suspicious British stopped them in 1823.
उन्होंने अखबार शुरू किए, लेकिन शक करने वाले अंग्रेजों ने 1823 में उन्हें बंद करवा दिया।
He crossed the seas and went to England to see what made the British powerful. There he told them–
उन्होंने समुद्र पार करके इंग्लैंड गए ताकि ब्रिटिशों की ताकत का पता चल सके। वहां उन्होंने अंग्रेजों से कहा–
We accept you as rulers, and you must accept us as subjects. But you must remember the responsibility a ruler owes to his subjects.
हम आपको शासक के रूप में स्वीकार करते हैं, और आपको हमें प्रजा के रूप में स्वीकार करना होगा। लेकिन आपको यह याद रखना चाहिए कि शासक की प्रजा के प्रति एक जिम्मेदारी होती है।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Learned | लर्न्ड | विद्वान |
Despise | डेस्पाइज़ | नफ़रत करना |
Ancient | एन्शिएंट | प्राचीन |
Reform | रिफॉर्म | सुधारना |
Superstitions | सुपरस्टिशन्स | अंधविश्वास |
Essence | एसेन्स | सार |
Attracted | अट्रैक्टेड | प्रभावित |
Practical | प्रैक्टिकल | व्यावहारिक |
Scientific | साइंटिफिक | वैज्ञानिक |
Suspicious | सस्पिशियस | शक करने वाला |
Subjects | सब्जेक्ट्स | प्रजा |
Responsibility | रिस्पॉन्सिबिलिटी | जिम्मेदारी |
5. Oppression (1765-1835)
उत्पीड़न (1765-1835)
But the British continued to oppress Indians. In 1818, they had passed Regulation III. Under it, an Indian could be jailed without trial in a court.
लेकिन ब्रिटिश भारतीयों पर अत्याचार करते रहे। 1818 में उन्होंने “रेगुलेशन III” पास किया। इसके तहत किसी भी भारतीय को बिना अदालत में मुकदमे के जेल में डाला जा सकता था।
All the time British officers in India drew big salaries and also made fortunes in private business.
भारत में ब्रिटिश अधिकारी हमेशा बड़ी तनख्वाह लेते थे और निजी व्यापार में भी खूब धन कमाते थे।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
By 1829, Britain was exporting British goods worth seven crore rupees to India.
1829 तक, ब्रिटेन भारत को सात करोड़ रुपये मूल्य के ब्रिटिश सामान निर्यात कर रहा था।
The British prospered on the Company’s loot while Indian industries began to die.
ब्रिटिश ईस्ट इंडिया कंपनी इस लूट से समृद्ध हो रहे थे, जबकि भारतीय उद्योग धीरे-धीरे खत्म हो रहे थे।
Governor-General Bentinck reported back home –
गवर्नर-जनरल बेंटिक ने इंग्लैंड को रिपोर्ट भेजी –
“The bones of cotton weavers are bleaching the plains of India.”
जो मूल भारतीय कपास बुनकर हैं वे भूखे मरने को मजबूर हैं (ब्रिटिश कपास मिलों के कारण कपास बुनकर भूखे मरने को मजबूर थे।)
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Oppress | ऑपरेस | अत्याचार करना |
Regulation | रेगुलेशन | नियम |
Jailed | जेल्ड | जेल में डालना |
Trial | ट्रायल | मुकदमा |
Salaries | सैलरीज | तनख्वाह |
Fortunes | फॉर्चून्स | संपत्ति |
Exporting | एक्सपोर्टिंग | निर्यात करना |
Prospered | प्रॉस्पर्ड | समृद्ध होना |
Industries | इंडस्ट्रीज | उद्योग |
Weavers | वीवर्स | बुनकर |
Bleaching | ब्लीचिंग | सफेद होना |
Plains | प्लेन्स | मैदान |
6. Dissatisfaction (1835-56)
असंतोष (1835-56)
Education in India was in Persian and Sanskrit. In 1835, a Englishman named Macaulay suggested a change.
भारतीय शिक्षा फ़ारसी और संस्कृत में थी। 1835 में, एक अंग्रेज़ जिसका नाम मैकॉले था, उसने इसे बदलने का सुझाव दिया।
We should teach the natives through the English language.
हमें स्थानीय लोगों को अंग्रेजी भाषा के माध्यम से पढ़ाना चाहिए।
I agree.
मैं सहमत हूँ।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
English education produced clerks to whom the British gave petty jobs under them. Incidentally, it also produced a new generation of intellectuals.
अंग्रेजी शिक्षा ने ऐसे क्लर्कों को तैयार किया जिन्हें ब्रिटिशों ने अपने अधीन छोटे-मोटे काम दिए। संयोगवश, इसने एक नई पीढ़ी के बुद्धिजीवियों का भी निर्माण किया।
We must educate our brothers.
हमें अपने भाइयों को शिक्षित करना चाहिए।
And try to improve their material conditions.
और उनके भौतिक हालात को सुधारने की कोशिश करनी चाहिए।
For that we must convey our grievances to the British Parliament.
इसके लिए हमें अपनी शिकायतों को ब्रिटिश संसद तक पहुंचाना होगा।
By 1856, the British had conquered the whole of India
1856 तक, ब्रिटिशों ने पूरे भारत पर विजय प्राप्त कर ली थी।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
They cared little about the needs of Indians.
उन्हें भारतीयों की जरूरतों की कम परवाह थी।
Our kings have become puppets, and we have lost our old jobs and lands.
हमारे राजा कठपुतलियाँ बन गए हैं, और हमने अपनी पुरानी नौकरियों और ज़मीनों को खो दिया है।
They are converting our brothers!
वे हमारे भाइयों को बदल कर रहे हैं!
You only talk! Do something to drive then out!
तुम लोग सिर्फ बात करते हो! उन्हें बाहर निकालने के लिए कुछ करो!
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Dissatisfaction | डिसैटिसफैक्शन | असंतोष |
Education | एजुकेशन | शिक्षा |
Persian | पर्शियन | फ़ारसी |
Sanskrit | संस्कृत | संस्कृत |
Suggested | सजेस्टेड | सुझाव दिया |
Natives | नेविट्स | स्थानीय लोग |
Clerks | क्लर्क्स | लिपिक |
Intellectuals | इंटेलेक्चुअल्स | बुद्धिजीवी |
Grievances | ग्रिवैंसस | शिकायतें |
Conquered | कॉन्कर्ड | विजय प्राप्त करना |
Puppets | पप्पेट्स | कठपुतलियाँ |
Material Conditions | मटीरियल कंडीशन्स | भौतिक हालात |
Converting | कन्वर्टिंग | धर्मांतरित करना |
7. The Sparks (1855-57)
चिंगारी (1855-57)
Taxes continued to ruin the peasants. In Bengal, the Santhals who had lost their lands under new land rules, became desperate. In 1855, they rose in rebellion and massacred Europeans and their supporters alike.
करों ने किसानों को बर्बाद करना जारी रखा। बंगाल में, संथाल जिन्होंने नए ज़मीन के नियमों के तहत अपनी ज़मीनें खो दी थीं, निराश हो गए। 1855 में, उन्होंने विद्रोह किया और यूरोपियों और उनके समर्थकों का नरसंहार किया।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Discontent was brewing in the East India Company’s army too.
ईस्ट इंडिया कंपनी की सेना में भी असंतोष पनप रहा था।
The white soldier gets huge pay, mansions to live in, servants.
गोरे सैनिक को भारी वेतन, रहने के लिए हवेलियाँ और नौकर मिलते हैं।
While we get a pittance and slow promotions!
जबकि हमें तो चुटकी भर और धीमी पदोन्नति मिलती है!
The Angrez asks us to cross the sea which is against our religion. Who is the topiwala to abolish our age-old customs?
अंग्रेज़ हमें समुद्र पार करने के लिए कहते हैं, जो हमारे धर्म के खिलाफ है। टोपिवाला (अंग्रेज़) हमारे पुराने रीति-रिवाजों को खत्म करने वाला कौन है?
We must drive out the Angrez.
हमें अंग्रेज़ों को निकालना होगा।
Sepoy Mangal Pande attacked the adjutant of his regiment and was executed.
सिपाही मंगल पांडे ने अपनी रेजिमेंट के सहायक पर हमला किया और उसे फांसी दी गई।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Thousands of other sepoys revolted. They were stripped of their uniforms, humiliated and put in irons.
हजारों अन्य सिपाहियों ने विद्रोह किया। उनसे उनकी वर्दी को उतार लिया गया, उनको अपमानित किया गया और बेड़ियों में डाल दिया गया।
Few Englishmen had cared to understand Indian customs or the people’s mind.
कुछ अंग्रेज़ों ने भारतीय रीति-रिवाजों या लोगों की मानसिकता को समझने की कोशिश की।
Oh, proud Brahmin soldiers, do you know that the grease on the bullet you have to bite is made from the fat of cows and pigs?
ओ, गर्व करने वाले ब्राह्मण सैनिकों, क्या तुम जानते हो कि गोली पर जो चिकनाई है, उसे गायों और सूअरों की चर्बी से बनाया गया है?
What ?
क्या ?
The white man has deceived us too!
गोरे आदमीयों ने हमें भी धोखा दिया है!
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Soon, chapaties were sent from village to village to tell the people that their emperor would want their services.
जल्द ही, संदेशा गांव-गांव भेजा गया ताकि लोगों को बताया जा सके कि उनका सम्राट उनकी सेवाएँ चाहता है।
Yes, all my village men will be ready.
हाँ, मेरे गांव के सभी लोग तैयार रहेंगे।
Similarly lotus flowers circulated among Indian soldiers.
इसी तरह, कमल के फूल भारतीय सैनिकों के बीच बाँटे गए।
Death to the foreigner!
विदेशीयों की मौत!
The masses gave all help and shelter to the patriots.
जनता ने देशभक्तों को हर संभव मदद और आश्रय दिया।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Sparks | स्पार्क्स | चिंगारी |
Taxes | टैक्सेस | कर |
Ruined | रुइंड | बर्बाद किया |
Desperate | डेस्परेट | निराश |
Rebellion | रिबेलियन | विद्रोह |
Massacred | मासेकरड | नरसंहार किया |
Discontent | डिस्कन्टेंट | असंतोष |
Pittance | पिटन्स | चुटकी भर |
Promotions | प्रमोशंस | पदोन्नति |
Abolish | एबोलिश | समाप्त करना |
Adjutant | एडजुटेंट | सहायक अधिकारी |
Executed | एक्सीक्यूटेड | फांसी दी गई |
Stripped | स्ट्रिप्ड | strip किया गया |
Humiliated | ह्यूमिलिएटेड | अपमानित |
Customs | कस्टम्स | रीति-रिवाज |
Grease | ग्रीज़ | चिकनाई |
Deceived | डीसिव्ड | धोखा दिया |
Chapaties | चपातियाँ | चपाती |
Emperor | एंपरर | सम्राट |
Patriots | पैट्रियट्स | देशभक्त |
8. Revolt (1857)
विद्रोह (1857)
Then there was a violent outbreak at Meerut.
फिर मेरठ में एक गंभीर विद्रोह हुआ।
The sepoys marched to Delhi.
सिपाही दिल्ली की ओर बढ़े।
Long live our Emperor Bahadur Shah!
हमारे सम्राट बहादुर शाह की जय हो!
The rebellion spread wider.
विद्रोह और भी फैल गया।
Many landlords had lost their lands because of the British policies, and they were sore.
कई जमींदार ब्रिटिश नीतियों के कारण अपनी ज़मीनें खो चुके थे, और वे दुखी थे।
The white man’s rule must end!
गोरे आदमी का राज़ खत्म होना चाहिए!
Yes, we will help you.
हाँ, हम आपकी मदद करेंगे।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Revolt | रिवोल्ट | विद्रोह |
Violent | वायोलेंट | गंभीर |
Outbreak | आउटब्रेक | प्रकोप |
Marched | मार्च्ड | बढ़े |
Emperor | एंपरर | सम्राट |
Spread | स्प्रेड | फैल गया |
Landlords | लैंडलॉरड्स | जमींदार |
Policies | पॉलिसीज़ | नीतियाँ |
Sore | सोर | दुखी |
Rule | रूल | राज |
9. The Fight for Freedom (1857)
स्वतंत्रता की लड़ाई (1857)
Many former rulers like Begum Hazrat Mahal of Lucknow were bitter.
लखनऊ की बेगम हज़रत महल जैसे कई पूर्व शासक कठोर स्वभाव के थे।
The white man has taken away my kingdom!
गोरे आदमी ने मेरी साम्राज्य ले लिया है!
They joined the upsurge against the foreigner.
वे विदेशी के खिलाफ उठने वाले आंदोलन में शामिल हो गई।
Popular leaders like Maulvi Ahmedulla of Faizabad told the people –
फैज़ाबाद के लोकप्रिय नेता मौलवी अहमदुल्ला ने लोगों से कहा –
Rise, brothers, rise ! The Angrez is ruining our land !
उठो, भाइयों, उठो! अंग्रेज़ हमारी ज़मीन को बर्बाद कर रहे हैं!
The people rose everywhere, in Bareilly, Kanpur and Allahabad.
लोग बरेली, कानपुर और इलाहाबाद में हर जगह उठ खड़े हुए।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Azimulla Khan told Tatya Tope
अजीमुल्ला खान ने तात्या टोपे से कहा
We should have Peshwa Nana Saheb as our leader in this war of independence.
हमें इस स्वतंत्रता संग्राम में पेशवा नाना साहब को अपना नेता बनाना चाहिए।
The patriots pounced upon the British and fought pitched battles all over North India.
देशभक्तों ने ब्रिटिशों पर हमला किया और पूरे उत्तर भारत में घातक युद्ध लड़े।
Eighty-year old Kunwar Singh of Bihar received a bullet in his wrist.
बिहार के अस्सी वर्षीय कुंवर सिंह को उनकी कलाई में गोली लगी।
Mother Ganga ! This is my last offering to you !
माँ गंगा! यह तुम्हारे लिए मेरी अंतिम भेंट है!
Tough English Word | English Pronunciation in Hindi | Hindi Meaning |
---|---|---|
Fight | फाइट | लड़ाई |
Freedom | फ्रीडम | स्वतंत्रता |
Former | फॉर्मर | पूर्व |
Bitter | बिट्टर | कड़वा |
Upsurge | अपसर्ज | उत्थान |
Ruining | रुइनिंग | बर्बाद करना |
Pounced | पाउंट्स | हमला किया |
Pitched Battles | पिच्ड बैटल्स | घातक युद्ध |
Wrist | रिस्ट | कलाई |
Offering | ऑफरिंग | भेंट |
Comprehension Check
Q. 1: Look at picture 1 and recall the opening lines of the original song in Hindi. Who is the singer? Who else do you see in this picture?
Solution in English:
The original song is “Ae mere watan ke logon…”. The singer is Lata Mangeshkar. In the picture, you can see Pandit Jawaharlal Nehru, Indira Gandhi, Lal Bahadur Shastri, Mahatma Gandhi, Subhash Chandra Bose, Bhagat Singh, and Rani Laxmi Bai.
Solution in Hindi:
मूल गीत है “ऐ मेरे वतन के लोगों…”. गायिका लता मंगेशकर हैं। इस तस्वीर में पंडित जवाहरलाल नेहरू, इंदिरा गांधी, लाल बहादुर शास्त्री, महात्मा गांधी, सुभाष चंद्र बोस, भगत सिंह और रानी लक्ष्मी बाई भी दिखाई दे रहे हैं।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 2: In picture 2, what do you understand by the Company’s “superior weapons”?
Solution in English:
The Company’s “superior weapons” refer to their advanced technology, strong military force, clever tactics, and the strict rules they imposed to control Indian rulers.
Solution in Hindi:
कंपनी के “श्रेष्ठ हथियारों” से तात्पर्य उनके उन्नत तकनीक, मजबूत सैन्य बल, चतुर रणनीतियों और भारतीय शासकों पर लगाए गए सख्त नियमों से है।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 3: Who is an artisan? Why do you think the artisans suffered? (picture 3)
Solution in English:
An artisan is a skilled worker who makes hand-crafted items like pottery, clothes, or jewelry. The artisans suffered because the British imposed high taxes on them, and the machine-made goods from Britain replaced their handmade items, leading to their financial ruin.
Solution in Hindi:
कारीगर वह होता है जो हाथ से बने सामान जैसे मिट्टी के बर्तन, कपड़े या गहने बनाता है। कारीगरों को कठिनाइयों का सामना करना पड़ा क्योंकि अंग्रेजों ने उन पर अधिक कर लगाए और ब्रिटेन से आयातित मशीन से बने सामानों ने उनके हाथ से बने सामानों को बाजार से बाहर कर दिया, जिससे वे आर्थिक रूप से बर्बाद हो गए।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 4: Which picture, according to you, reveals the first sparks of the fire of revolt?
Solution in English:
Picture 7, titled “The Sparks,” reveals the first signs of the revolt against the British, where dissatisfaction began to rise among the people and soldiers.
Solution in Hindi:
चित्र 7, जिसका शीर्षक “चिंगारी” है, विद्रोह की पहली झलक दिखाता है, जिसमें लोगों और सैनिकों के बीच असंतोष बढ़ने लगा था।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Working with the text
Q. 1. Do you think the Indian princes were short-sighted in their approach to the events of 1757?
Answer in English:
Yes, the Indian princes were short-sighted because they failed to recognize the threat posed by the British East India Company. Instead of uniting against a common enemy, they focused on their own rivalries and conflicts, which ultimately led to their downfall.
Answer in Hindi:
हाँ, भारतीय राजाओं की दृष्टि संकीर्ण थी क्योंकि उन्होंने ब्रिटिश ईस्ट इंडिया कंपनी द्वारा उत्पन्न खतरे को नहीं पहचाना। वे एक सामान्य दुश्मन के खिलाफ एकजुट होने के बजाय अपनी खुद की प्रतिद्वंद्विता और संघर्षों पर ध्यान केंद्रित करते रहे, जो अंततः उनकी हार का कारण बना।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 2. How did the East India Company subdue the Indian princes?
Answer in English:
The East India Company subdued the Indian princes through a combination of military strength, strategic alliances, and manipulation of local politics. They took advantage of the existing rivalries among the princes, offering support to one against another while also using superior weaponry to defeat those who resisted.
Answer in Hindi:
ईस्ट इंडिया कंपनी ने भारतीय राजाओं को सैन्य शक्ति, रणनीतिक गठबंधनों और स्थानीय राजनीति के हेरफेर के माध्यम से वश में किया। उन्होंने राजाओं के बीच मौजूदा प्रतिद्वंद्विता का लाभ उठाया, एक को दूसरे के खिलाफ समर्थन देकर और जो लोग विरोध करते थे उन्हें पराजित करने के लिए श्रेष्ठ हथियारों का उपयोग किया।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 3. Quote the words used by Ram Mohan Roy to say that every religion teaches the same principles.
Answer in English:
Ram Mohan Roy said, “Cows are of different colors, but the color of their milk is the same. Different teachers have different opinions, but the essence of every religion is the same.”
Answer in Hindi:
राम मोहन रॉय ने कहा, “गायें अलग-अलग रंग की होती हैं, लेकिन उनके दूध का रंग एक ही होता है। अलग-अलग शिक्षक के अलग-अलग विचार होते हैं, लेकिन हर धर्म का सार एक ही होता है।”
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 4. In what ways did the British officers exploit Indians?
Answer in English:
British officers exploited Indians by imposing heavy taxes, confiscating land, and paying low wages for labor. They also engaged in corrupt practices, benefiting from the economic struggles of the Indian people while enriching themselves.
Answer in Hindi:
ब्रिटिश अधिकारियों ने भारतीयों का शोषण भारी कर लगाकर, भूमि को जब्त करके, और श्रम के लिए कम वेतन देकर किया। उन्होंने भ्रष्टाचार में भी संलग्नता दिखाई, जिससे भारतीय लोगों की आर्थिक कठिनाइयों का लाभ उठाया और खुद को समृद्ध किया।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 5. Name these people.
(i) The ruler who fought pitched battles against the British and died fighting.
(ii) The person who wanted to reform the society.
(iii) The person who recommended the introduction of English education in India.
(iv) Two popular leaders who led the revolt (Choices may vary.)
Answer in English:
(i) Rani Laxmi Bai
(ii) Ram Mohan Roy
(iii) Thomas Babington Macaulay
(iv) Popular leaders could include Begum Hazrat Mahal and Tatya Tope.
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Answer in Hindi:
(i) रानी लक्ष्मी बाई
(ii) राम मोहन रॉय
(iii) थॉमस बैबिंगटन मैकौले
(iv) लोकप्रिय नेताओं में बेगम हज़रत महल और तात्या टोपे शामिल हो सकते हैं।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Q. 6. Mention the following.
(i) Two examples of social practices prevailing then.
(ii) Two oppressive policies of the British.
(iii) Two ways in which common people suffered.
(iv) Four reasons for the discontent that led to the 1857 War of Independence.
Answer in English:
(i) Two examples of social practices: Untouchability and child marriage.
(ii) Two oppressive policies: High taxation and banning of Indian textiles.
(iii) Two ways common people suffered: Starvation due to famine and loss of livelihood due to British policies.
(iv) Four reasons for discontent: Economic exploitation, cultural suppression, political oppression, and dissatisfaction with British rule.
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi
Answer in Hindi:
(i) सामाजिक प्रथाओं के दो उदाहरण: छुआछुत और बाल विवाह।
(ii) दो दमनकारी नीतियाँ: उच्च कर और भारतीय वस्त्रों पर प्रतिबंध।
(iii) सामान्य लोगों को पीड़ित करने के दो तरीके: अकाल के कारण भूख और ब्रिटिश नीतियों के कारण आजीविका का नुकसान।
(iv) 1857 के स्वतंत्रता संग्राम के लिए असंतोष के चार कारण: आर्थिक शोषण, सांस्कृतिक दमन, राजनीतिक दमन, और ब्रिटिश शासन से असंतोष।
NCERT Class 8 English Glimpses of the Past in Hindi